Kurs układania kostki 2x2x2 metodą Guimond
Wprowadzenie
Metoda ta została opracowana przez Gaetan'a Guimond'a. Jest to jedna z ciekawszych a zarazem najszybszych metod układania kostki 2x2x2.
Kolejne kroki układania:
- Trzy narożniki - układamy 3/4 jednej ścianki traktując kolory tak jak napisane powyżej.
- Układamy drugą ściankę - nadal traktując np. biały/żółty jako jeden.
- Zamiana narożników - sprowadzamy odpowidnie kolory do swoich ścianek.
- Permutacja - permutujemy obydwie warstwy - to samo co w Ortedze.
Trzy narożniki
Pierwszym etapem podczas układania jest sprowadzenie trzech narożników w przeciwnych kolorach do jednej ścianki. W 90% procentach przypadków ten etap jest już wykonany a jeżeli nie to nie powinien zająć więcej niż 1-2 ruchy.
Aby przejść do następnego etapu musimy tutaj rozróżnić dwa przypadki. Kolor fioletowy widoczny na ilustracjach to dowolna para kolorów ze ścianek leżących naprzeciwko siebie (w większości przypadków będzie to: biały/żółty, zielony/niebieski, czerwony/pomarańczowy):
Przykładowe wyglądy kostek:
Dwie ścianki
Drugim etapem podczas układania będzie ułożenie dwóch ścianek (tak jakby). Do wyboru mamy dwa początkowe przypadki.
Gdy otrzymamy przypadek 1
Wykonujemy ruch x2 (obracamy kostką - obecna górna ścianka - nasz przypadek 1 - ma się znaleźć na dolnej ściance). Teraz nie kręcąc dolną ścianką, rozpoznajemy górną ściankę i obracamy (używając ruchów U, U', U2) aby otrzymać któryś z przypadków poniżej. Jak poprzenio, kolor fioletowy to dowolna kombinacja przeciwległych kolorów na kostce (przeważnie są to biały/żółty, niebieski/zielony, pomarańczowy/czerwony):
Ilustracja | Algorytm |
---|---|
(y2) R U' R' |
|
(y') R' F' R |
|
(yF' L2 F |
|
L2' U L' |
|
(x2) R U' B L' |
|
R2 F2 U F |
|
F' R U' F2 U' |
|
R F2 U' R2 F U' |
Gdy otrzymamy przypadek 2
Wykonujemy ruch x2 (obracamy kostką - obecna górna ścianka - nasz przypadek 2 - ma się znaleźć na dolnej ściance). Teraz nie kręcąc dolną ścianką, rozpoznajemy górną ściankę i obracamy (używając ruchów U, U', U2) aby otrzymać któryś z przypadków poniżej. Jak poprzenio, kolor fioletowy to dowolna kombinacja przeciwnych kolorów (biały/żółty, niebieski/zielony, pomarańczowy/czerwony):
Ilustracja | Algorytm |
---|---|
(y) R' U R |
|
L U L' |
|
(y2) R U2 R' |
|
(y) L2 D' R |
|
R U' B L' |
|
F2 R2 U' R' |
|
R' F U' F2 U |
|
x U R' U' R U2 R |
Zamiana narożników
Wynikiem poprzednich etapów jest to, że na dwóch ściankach mamy dowolnie rozmieszczone narożniki o kolorach z naprzeciwległych ścianek kostki.
Naszym zadaniem w tym etapie jest taka zamiana miejscami narożników aby dwie ścianki leżące naprzeciwko siebie miały ułożony kolor.
Jest to bardzo proste do wykonania bez użycia/nauki algorytmów ale na wszelki wypadek podaję je ponieżej.
Ilustracja (góra - dół) | Algorytm |
---|---|
R2U2F2 |
|
R2U'R2 |
|
R2U'R2U'R2 |
Permutacja warstw
Ostatnim etapem jest permutacja obu warstw (jeżeli znasz już metodę Ortega to z pewnością zauważysz, że są to te same algorytmy).
Ilustracja (góra - dół) | Ilustracja - ogólny podgląd kostki | Algorytm |
---|---|---|
(R'F)(R'F2RU'R'F2R2) |
||
RU'R'U'F2U'RUR'DR2 |
||
LD'LF2L'DL' |
||
RU'RF2R'UR' |
||
R2F2R2 |
||
R2UR2'(U2y')R2UR2' - lub zamiast (U2y') można (UD) |