Podstawowe pojęcia i ruchy (R, L, U itp.)
Podstawowe pojęcia
Przy przeglądaniu materiałów dostępnych na stronie spotkasz się z wieloma pojęciami, które jeżeli nie miałeś wcześniej styczności z kostką mogą wydać się niezrozumiała. Postaram się rzucić na nie trochę światła.
Dwa najczęściej występujące pojęcia to narożnik oraz krawędź kostki (czasem nazywane róg i kant). Czym są? Myślę, że obrazek najlepiej to wytłumaczy.
Obrazek po lewej przedstawia narożniki. W całej kostce jest ich 8. Obrazek po prawej to oczywiście krawędzie a w całej kostce znajdziemy ich 12.
Kolejnym często wykorzystywanym pojęciem są warstwy. Tradycyjną Kostkę Rubika (kostkę 3x3x3) możemy podzielić na trzy warstwy.
Patrząc od lewej mamy:
- Górna warstwa
- Środkowa warstwa
- Dolna warstwa
Można się spotkać także z pojęciem warstwy pierwszej/drugiej/trzeciej. Odnosi się to do kolejności ich układania.
Opis ruchów (R, L, U itp.)
Na początek warto przedstawić podstawowe oznaczenia jakie stosuje się przy notacji.
Są to litery alfabetu: R
, L
, U
, D
, F
, B
, M
, E
, S
, znak '
(prim) oraz cyfra 2
.
Pierwsze sześć z nich oznacza ruchy zewnętrznymi ściankami kostki:
R
- oznacza ruch prawą ścianką kostki o 90 stopni zgodnie z ruchem wskazówek zegaraL
- oznacza ruch lewą ścianką kostki o 90 stopni zgodnie z ruchem wskazówek zegaraU
- oznacza ruch górną ścianką kostki o 90 stopni zgodnie z ruchem wskazówek zegaraD
- oznacza ruch dolną ścianką kostki o 90 stopni zgodnie z ruchem wskazówek zegaraF
- oznacza ruch przednią ścianką kostki o 90 stopni zgodnie z ruchem wskazówek zegaraB
- oznacza ruch tylną ścianką kostki o 90 stopni zgodnie z ruchem wskazówek zegara
Gdy dołożymy znak '
, czyli R'
, L'
, U'
, D'
, F'
, B'
oznacza to obrót odpowiednią ścianką o 90 stopni przeciwnie do ruchu wskazówek zegara.
Dołożenie cyfry 2
, np. R2
, B2
, oznacza wykonanie obrotu daną ścianką dwa razy (czyli o 180 stopni).
Nie występują kombinacje posiadające zarówno znak '
jak i cyfrę 2
np. R2'
, U'2
gdyż wykonanie obrotu ścianką o 180 stopni zgodnie czy przeciwnie do ruchu wskazówek zegara da taki sam efekt końcowy.
Przykład wykonania ruchu R
- obrotu prawej ścianki o 90 stopni zgodnie z ruchem wskazówek zegara:
Kolejnymi oznaczeniami w notacji są ścianki środkowe. Możemy rozróżnić trzy: M
, E
, S
. O ile w algorytmach możemy się spotkać z wykorzystaniem ścianki M
o tyle E
i S
są rzadkością ponieważ ich obracanie bez odwracania całej kostki jest dość niewygodne.
Spotyka się także algorytmy wykorzystujące małe litery l
, r
, b
, u
, f
, d
. Oznaczają one ruch daną ścianką oraz przylegającą do niej ścianką środkową w tym samym kierunku.
Przykład wykonania ruchu r
- obrotu prawej ścianki oraz przylegającej ścianki środkowej o 90 stopni zgodnie z ruchem wskazówek zegara: