Kurs układania kostki Square-1
Square-1 jest dość interesującym rodzajem kostki. Wielu niedoświadczonym osobom już samo pomieszanie sprawia problemy. Aby tego uniknąć musimy zrozumieć jak przemieszczają się poszczególne klocki oraz kiedy i jakie ruchy możemy wykonać.
Wprowadzenie i notacja
Przed rozpoczęciem układania ważne jest również zrozumienie zapisu notacji jaki będziemy stosować.
W Square-1 operujemy dwoma warstwami. Górną i dolną, a więc zapis (x,y) oznacza pewien ruch warstwą górną (x) oraz dolną (y). Po każdym z takich nawiasów następuje obrót prawą ścianką o 180 stopni (ruch ten zapisany jest w postaci /). Teraz wystarczy zapamiętać pewien schemat postępowania. Mianowicie, pod x kryje nam się obrót górną warstwą o x*30 stopni (30 stopni - mały klocek - krawędź, 60 stopni - duży klocek - narożnik), a pod y kryje nam się obrót dolną ścianką o y*30 stopni. Jeżeli miara kąta jest dodatnia obracamy zgodnie z ruchem wskazówek zegara, natomiast jeżeli miara ta jest ujemna obracamy w przeciwnym ruchu do wskazówek zegara.
Układanie Square-1 można podzielić na 2 głowne etapy:
- Przywrócenie kształtu sześcianu - nazwa mówi za siebie, musimy przywrócić początkowy kształt(sześcian)
- Permutacja i orientacja, która z kolei dzieli się na:
- Wstawianie narożników - wstawiamy narożniki do odpowiednich warstw
- Wstawianie krawędzi - j/w ale krawędzie
- Permutacja narożników - zamieniamy narożniki miejscami
- Permutacja krawędzi - j/w ale krawędzie
- Poprawa środkowej warstwy - ustawiamy odpowiednio środkową warstwę (jeżeli konieczne)
Przywrócenie kształtu
Pierwszym etapem podczas układania square-1 jest przywrócenie go pierwotnego kształtu - sześcianu. Poniżej zaprezentowana jest uproszczona wersja tego etapu.
Najprościej będzie zrobić to dwu-etapowo:
- Sprowadzenie sześciu narozników do jednej warstwy (powstanie wtedy coś na kształt gwiazdki)
- Przywrócenie kształtu sześcianu.
Gdy już mamy "gwiazdkę" odszukujemy kształt drugiej warstwy na rysunkach poniżej, ustawiamy go na górnej warstwie i wykonujemy algorytm.
Ilustracja | Algorytm |
---|---|
/ (-2,-4) / (-1,-2) / (-3,-3) / |
|
/ (2,-2) / (-3,-4) / (4,-3) / (-5,-4) / (6,-3) / |
|
/ (-4,-2) / (-1,4) / (-3,0) / |
|
/ (-4,0) / (5,4) / (2,-3) / (-5,-4) / (6,-3) / |
|
/ (2,2) / (0,-1) / (3,3) / |
Wstawianie narożników (orientacja)
Po przywróceniu square'a do porządanego kształtu czas na wstawienie narożników w odpowiednie miejsca.
Poniżej znajdują się możliwe sytuacje i algorytmy do nich. Po lewej to górna ścianka a po prawej dolna.
Ilustracja (góra/dół) | Algorytm |
---|---|
(1,0) / (-1,0) |
|
(1,0) / (3,3) / (-1,0) |
|
(1,0) / (0,3) / (0,3) / (-1,0) |
|
(1,0) / (3,0) / (-1,0) |
Wstawianie krawędzi (orientacja)
Celem tego etapu jest zakończenie układania koloru zarówno na dolnej jak i na górnej ściance. Poniżej znajdują się sytuacje i algorytmy, za pomocą których osiągniemy nasz cel (po lewej to górna a po prawej dolna ścianka).
Ilustracja (góra/dół) | Algorytm |
---|---|
(0,-1) / (-3,0) / (4,1) / (-4,-1) / (3,0) / (0,-1) |
|
(1,0) / (-3,0) / (-1,-1) / (4,1) / (-1,0) |
|
(0,-1) / (3,0) / (-3,0) / (1,-2) / (0,3) / (-1,0) |
|
(0,-1) / (1,1) / (-1,0) |
|
(0,-1) / (1,4) / (-1,-4) / (-3,0) / (4,1) / (-1,0) |
|
(0,-1) / (1,1) / (3,3) / (-1,-1) / (0,1) |
Permutacja narożników
Po uzyskaniu koloru na górnej i dolnej ściance musimy pozamieniać miejscami narożniki.
Poniżej znajdują się sytuacje i algorytmy do nich.
Ilustracja (góra/dół) | Algorytm |
---|---|
/ (3,-3) / (3,0) / (-3,0) / (0,3) / (-3,0) / |
|
/ (3,3) / (3,0) / (3,3) / (3,0) / (3,3) / |
|
/ (-3,0) / (3,3) / (0,-3) / |
|
/ (3,-3) / (3,-3) / |
|
/ (3,0) / (-3,0) / (3,0) / (-3,0) / |
Permutacja krawędzi
Powoli zbliżamy się do końca. Przedostatnim krokiem będzie spermutowanie krawędzi.
Poniżej znajdują się sytuacje i algorytmy do nich.
Ilustracja (góra/dół) | Algorytm |
---|---|
/ (-3,0) / (0,3) / (0,-3) / (0,3) / (2,0) / (0,2) / (-2,0) / (4,0) / (0,-2) / (0,2) / (-1,4) / (0,-3) / (0,3) |
|
/ (3,3) / (-1,0) / (2,-4) / (4,-2) / (0,-2) / (-4,2) / (1,-5) / (3,0) / (3,3) / (3,0) |
|
/ (3,0) / (1,0) / (0,-3) / (-1,0) / (-3,0) / (1,0) / (0,3) / (-1,0) |
|
(1,0) / (0,-3) / (-1,0) / (3,0) / (1,0) / (0,3) / (-1,0) / (-3,0) / |
|
/ (3,3) / (0,3) / (1,1) / (-1,4) / (-3,3) / |
|
/ (3,-3) / (3,-3) / (0,1) / (-3,3) / (-3,3) / (-1,0) |
|
/ (-3,-3) / (0,1) / (-2,2) / (0,2) / (-4,-4) / (-1,0) / (-3,-3) / (0,2) / (-2,-2) / (-1,0) |
|
(1,0) / (2,2) / (0,-2) / (3,3) / (1,0) / (4,4) / (0,-2) / (2,2) / (0,-1) / (3,3) / |
|
(0,-1) / (1,-2) / (-4,0) / (0,3) / (1,0) / (3,-2) / (-4,0) / (-4,0) / (-2,2) / (-1,0) / (0,3) / (-3,0) |
|
(1,0) / (0,3) / (-1,-1) / (1,-2) / (-1,0) |
|
(1,0) / (0,-1) / (0,-3) / (5,0) / (-5,0) / (0,3) / (0,1) / (5,0) |
|
(1,0) / (5,-1) / (-5,1) / (5,0) |
Poprawienie środkowej warstwy
Może się zdarzyć tak, że trzeba będzie poprawić środkową warstę po zakończonym układaniu.
Poniżej znajdują się przypadki i algorytmy.
Ilustracja | Algorytm |
---|---|
(1,0) / (6,6) / (-1,0) |
|
/ (6,0) / (6,0) / (6,0) |
|
/ (6,0) / (0,6) / (-1,5) |